Tag Archives: fabric

Tea Cup Pin Cushion

DSC_3521

Jag hittade denna söta tekopp (kaffekopp?) i en second handaffär och gjorde om den till en nåldyna. Inspiration härifrån.

I found this really cute tea cup (coffee cup?) in a thrift shop and turned it into a pin cushion. Inspiration from here.

Advertisements

The Craft Room part 2: Pimp My Sewing Machine

sewingmachine1

Namnlöst-2

Jag bestämde mig för att göra min symaskin lite piffigare genom att sy ett nytt överdrag till den istället för det trista vita (och lite fläckiga) överdrag den hade. Jag hade en stuvbit med ett jättefint retrotyg som var precis rätt storlek för ett överdrag så det blev det jag använde. Jag fodrade överdraget inuti med ett enfärgat bomullstyg eftersom det blommiga tyget var ganska tunt och genomskinligt. Jag vet dock inte riktigt hur jag tänkte när jag tog måtten för överdraget blev jättetajt och täckte symaskinen preciiis. Men men, jag får väl vara nöjd med det!

I decided to make my sewing machine a little cuter by making a cover for it. I had a piece of really pretty retro fabric that was just big enough so that’s what I used. I also lined it with another fabric since it was quite thin and see-through. I don’t know what I was thinking when I too the measurements for the cover though, it ended up being veeery tight. But at least it fits so I’m happy with that!

Minimalist Wall Art

DSC_7738   DSC_7734

Jag vet att jag använde en tutorial för detta projekt (också en del av den kreativa utmaningen), men jag kan dessvärre inte hitta den nu. Hursomhelst så köpte jag en bit färgglatt tyg och spände över en träram. Därefter placerade jag ut självhäftande vinylbokstäver och målade hela klabbet med vit akrylfärg. När färgen hade torkat kunde bokstäverna tas bort för att visa de glada färgerna.

I know I used a tutorial for this project (also part of the creative challenge), but unfortunately I just can’t find it at the moment. Anyway, I bought some colorful fabric and mounted it on a wooden frame. I then placed adhesive vinyl letters on the fabric and painted the whole thing with white acrylic paint. After it had dried the letters could be removed to reveal a little bit of the colorful fabric.